Bugün özellikle 7.sınıf öğrencilerinin işine yarayacak bir konuyu sizlere sunacağız.
Sosyal Bilgiler öğretmeni Veli Kuzu'ya göstereceği anlayıştan dolayı teşekkür ederiz.
Slayt için aşağıdaki linke tıklayınız :
7. Sinif Türk Tarihinde Yolculuk Slaytı
OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞUOsmanlı Beyliği, Türkiye Selçuklu Devleti’nin uç belliği şeklinde kurulmuştur.Selçuklu devleti Osmanlı Beyliğini sınır güvenliğini sağlamak ve düşmanı yıpratmak için Bizans sınırına yerleştirmiştir.
1.Selçuklu Devleti zayıflaması ile birlikte 1299 yılında Osman Bey Osmanlı Beyliğini kurdu.
2.Osmanlı Devleti’nin kurulduğu bölgeyi inceleyelim.
-Bizans Devleti ile komşudur.
-Bulunduğu bölgenin toprağı son derece verimli, iklimi son derece insan yaşamına uygun dağlık olmayan bir coğrafya da kurulmuştur.
-Ticaret yolları üzerinde bulunmaktadır.
3.Osmanlı Devleti Neden kısa sürede büyüdü ve güçlendi şimdi bu sorunun cevabını bulalım?
-İlk kurulduğu yıllarda genişlerken Müslüman Anadolu Uygarlıkları yerine güçsüz ve merkezi otoritenin zayıf olduğu Bizanslarla savaşmıştır.Böylece sınırları kolaylıkla genişletmiş ve Anadolu’daki Türk beyliklerinden ve halktan destek almıştır.
-Osmanlı Hükümdarları halka dini milleti ne olursa olsun hiçbir şekilde ayrımcılık yapmamış hoşgörülü ve adaletli davranmıştır.Bizans halkı dahi kendi devletini değil de Osmanlı Devleti’ne bağlı olmayı istemişlerdir.Çünkü Osmanlılar adaletli, ayrımcılık yapmayan hoşgörülü idiler.Hıristiyan veya Müslüman olması önemli değildi.
-Osmanlı Devleti’nin önünde genişleye bileceği uçsuz bucaksız topraklar vardı.Anadolu halkı tarafından saygı duyulan Şeyh Edibali Osmanlı Devletini desteklemesi de Anadolu da Osmanlıya saygı uyandırmıştır.
-Kurulduğu bölgenin her bakımdan elverişli olması(iklim, tarım, hayvancılık, coğrafya)
4.Peki Osmanlı Devleti neden sürekli Balkanlar yönünde ilerledi?
-Diğer Anadolu da ki Türk Beylikleri birbirleri ile uğraşarak kendilerini yıpratıyorlardı.Osmanlı Devleti o sıralar taht kavgaları olan ve valilikler şeklinde yönetilen Bizans Devletine karşı bazı valiler ile anlaşarak taht kavgalarını kızıştırarak kolaylıkla ilerlemişlerdi.
-Böylece diğer Türk beyliklerin aksine Yabancı Hıristiyan olan Bizans Sefer düzenlemesi ile hem topraklarını genişletmiş hem takdir toplamıştır.
-Balkanlar son derece verimli arazilere ve ticaret yollarına sahip bir bölge
-Osmanlı diğer bir amacı Allah isminin bilinmediği Müslümanlığın bilinmediği yere Müslümanlığı götürmek tanıtmak.Kesinlikle Balkan halkını Müslüman olması yönünde zorlamamıştır.İnançlarında insanları serbest bırakmıştır.Oralara adalet götürmek istiyorlardı.
Balkanlarda şuanda bir çok Türk eserleri kaleler yollar köprüler çeşmeler vardır.Zaten balkanlarda Türkçe bir isimdir.Osmanlı Devleti yıkık harap fakirlik içinde olan Balkanları zenginleştirmiş imar etmiştir.Haksızlığı terörün olduğu balkanlara adaleti ve güveni getirmiştir.
5.İskan Politikası nedir?
-İskan politikası Osmanlı Devleti’nin balkanlarda fethettiği yerlere Anadolu’dan getirdiği türk Aileleri yerleştirmesidir.
Faydaları nedir peki?
-Anadolu göçebe olan Türkmenlerden vergi alamıyorlardı çünkü süreli göç halinde olmalarında dolayı bu insanlardan vergi toplanamıyordu.Fakat bunları Balkanlarda bunları sabit bir yere yerleştirilmesi ile vergi alınabilecekti
-Balkanlarda Fethedilen yerlerde Osmanlı Devleti böylece kalıcı olmuş oluyordu.(En Önemlisi)
-Bu gölgedeki insanlar hem Müslümanlaşıyor hem de Türkleşiyordu ama Kesinlikle zorlama olmuyordu.
Osmanlı Ordusu
Osmanlı Devleti kendisinden önce kurulmuş türk devletlerin askeri yapılarını örnek almış ve geliştirmiştir.
1.Kara Kuvvetleri
a)Eyalet askerleri (Tımarlı sipahiler)
b)Kapı Kulu Askerleri ( Devşirme sistemi ücretli profesyonel asker)
c)Bağlı devletlerden gelen askerler (
Tımarlı sipahi:Osmanlı Devlet’inde toprakların büyük çoğunlu devlete aitti.Devlette bu toprakları belirli kişilere paylaştırıyordu.Bu kişiler buradaki çiftçilere toprak dağıtıyor vergi topluyor onların sorunlarını çözüyor ve güvenliğini sağlıyordu.Bu toprak karşılında devlete ise belirli miktarda asker besleme zorunda idi savaş zamanında askerleri ile birlikte Osmanlı ordusun katılırlardı.
Devşirme sistemi:Osmanlı devleti Avrupa’da fethettiği yerlerden 6 -7 yaşlarında sağlıklı bir miktar çocukları topluyor Anadolu’daki Türk ailelerin yanlarına veriyordu.Bu çocuklar burada Türkçeyi öğreniyor Müslüman oluyordu.Türk adet ve göreneklerini öğrene çocukları devlet 13 yaşlarında İstanbul’da topluyordu.Zeki olanları padişahın yanına veriyordu.Sarayda bu çocuklar devlet yönetimi başta olmak üzere bir çok üst düzey dersler veriliyordu.Daha sonra bunlar devletin yöneticisi oluyordu.diğerleri ise profesyonel paralı asker oluyordu.Teknik silahları ulanıyor ve son derece güçlü oluyorlardı.Bunlara yeniçeri denilirdi.
Akıncılar:Osmanlı devleti akıncıları sınırlara yerleşti yordu.Hem sınır güvenliğini sağlıyor hem de sürekli düşmana yaptığı seferler sonucu yıpratıyordu.Savaş zamanında bölgeyi iyi bilmelerinden dolayı ordunun önünde gidiyorlardı.İstihbarat topluyorlardı.Yolları açıyorlardı.Savaş dışı zamanlarda da sürekli akınlar yapıp düşmanı güçsüz düşürüyorlardı.
Osmanlı Yönetimi
Devleti tek başına Padişah yönetirdi.Fakat divan teşkilatı bir çok konuda padişaha tavsiyelerde bulunurdu.
7. Sinif Türk Tarihinde Yolculuk Konu Anlatımı
Divanı Hümayun: Padişahın başkanlığında toplanan üst düzey devlet görevlilerin, devlet işlerini görüştüğü bir meclistir.Toplantıya katılan sadrazam vezir kazasker, defterdar ve nişancıdır.
Sadrazam:Padişahın vekilidir.Yardımcısıdır.büyük yetkiye sahiptir.
Vezirler: Bakanlı valilik gbi önemli görevler yapar sadrazamın yardımcısı ve önemli devlet görevlisidir.
Nişancı: Padişahın yazısına imzasını çakerdi.Devletin arazi kayıtlarını tahrir defterlerine tutardı.
Defterdar:Mali (Ekonomik) işlerden sorumdu.(Maliye bakanı)
Kazasker: Hakim ve öğretmen atamalarında sorumluydu.Aynı zamanda önemli davalara bakardı.
Fatih Sultan Mehmet zamanından sonra padişah divana bizzat katılmamıştır.Çünk devlet büyüyüp güçlendiği için padişahın karizması artmıştı.
Sosyal Bilgiler Öğretmeni : Veli KUZU
allah belanızı versin silmişsiniz slyatı emeğiinize sıçim
YanıtlaSil